Čo je to filter pevných častíc?

Filter pevných částic DPF (z anglického Diesel Particulate Filter, resp. FAP – filtre a particule) je veľmi potrebná a užitočná súčásť moderních vozidiel s naftovým motorom. Jeho cieľom je zabrániť rozptyľovaniu prachových častíc v mestách a zabezpečiť lepší vzduch pre všetkcýh obyvateľov. Ide vlastne o keramickú vložku výfuku so systémom kanálikov, ktoré dokážu zachytiť inside-a-dpf-dpf-removal-servicespevné častice v útrobách filtru a ďalej prepustiť len čistý vzduch. Cez všetky pozitívne dopady na životné prostredie má však DPF filter aj radu vedľajších negatívnych efektov, kvôli ktorým sa mezi ľuďmi rozšířil mýtus o tom, že sú DPF filtry zlé a akurát z ľudí ťahajú peníze. V skutočnosti je tomu ale inak.

Chceme dýchať čistý vzduch?

Možno máte vo svojom okolí niekoho, kto trpí astmou, alergiami, srdcovou chorobou alebo sa mu len čas od času zle dýcha. Pre týchto ľudí sú filtre pevných častíc veľkým prínosom. Životné prostredie sa od revolúcie v našej krajine výrazne zlepšilo vďaka redukcii ťažkého priemyslu, oproti tomu počet automobilov raketovo vzrástol. Ak by vozidlá neboli postupne vybavované systémami na redukciu emisií a prachových častíc, za pár rokov by sme sa dostali do štádia ťažkej smogovej situácie všade, nielen vo veľkých mestách.

Úlohou filtra pevných častíc je zachytávať prach z výfuku, ktorý by sme inak dýchali. Tento prach sa zachytáva do filtra počas jazdy v meste a pri vyjdenie mimo mesto, ideálne na diaľnici, sa vykoná prepáleniu všetkých sadzí vo filtri na popol, ktorým tak postupne DPF zapĺňa svoju kapacitu. To, že je vozidlo mimo mesto, spozná vďaka vyššej rýchlosti.

Je pravdou, že staršie typy vozidiel nie sú filtre pevných častíc vybavené. Tieto vozidlá budú ale postupne z ciest miznúť. V Nemecku navyše takéto autá nesmie vchádzať do centier miest. Riziko je ale hlavne v tom, že moderné motory produkujú tak malé častice, že je už nedokáže zachytiť ľudská dýchacia sústava v nose a v hrtane. Karcinogénne častice tak pri vdýchnutí putujú priamo do pľúcnych mechúrikov, kde môžu byť zdrojom rakoviny. Nejde preto len o nejaké pseudo-ochranca prírody. Ide o životy vašich detí a vnúčat.

Ako funguje DPF:

infografika-dovody-zanesenia-dpf

 

Životnosť filtra pevných častíc

Každá hmotná vec na svete má nejakú svoju životnosť. infografika-zivotnost-dpf-podla-typuNie inak je tomu v prípade filtrov pevných častíc. Prvá verzia DPF filtrov, ktoré sa vyrábali pred viac ako 10 rokmi, mali životnosť iba okolo 60-80 tisíc kilometrov. Povedomie o ich funkcii však nebolo veľké a mnoho ľudí bolo po jeho zaneseniu prekvapených, ako vysokú čiastku majú platiť za jeho výmenu.

 Postupom času sa však technológia filtra pevných častíc výrazne zlepšila a nájazdové vzdialenosti sa výrazne predĺžili. Navyše sa už DPF nemusia meniť, ale dokážeme ho aj vyčistiť. Pri osobných vozidiel je tak možné pri riadnom zaobchádzaní s vozidlom a dodržanie všetkých jazdných režimov nabehnúť 150 – 200 tisíc km, čo priemerný človek nabehne za 10 rokov. Ešte viac je to u úžitkových vozidiel.

Dodávky a úžitkové vozidlá do 3,5 tony zvyčajne najazdia ešte viac, rádovo 200-300 tisíc. Je to najmä vďaka väčšiemu nájazde kilometra na jeden záťah a režimu jazdy prevažne mimo mesto. U veľkých nákladných vozidiel a autobusov sú potom vďaka inej koncepcii DPF kanálikov nájazdy oveľa väčšie a presahujú 500 tisíc km.

Príčiny zanesenia filtra pevných častíc

Až budete mať problémy s filtrom pevných častíc, určite si hneď poviete, že je to chyba práve DPF filtra. V skutočnosti ale iba polovica vodičov musí riešiť zanesenia filtra kvôli jeho prirodzenému zaplnenia kapacity. Druhá polovica vozidiel potom predstavuje tie, pri ktorých je príčinou niečo iné. Najčastejšie to býva technická porucha na vozidle. Zhruba v 30% prípadov je príčinou zanesenia filtra technická porucha, či už ide o zlý vstrekovač, poruchu na systéme EGR ventilu, prasknutú hadicu sania alebo napríklad chybné čidlo diferenciálneho tlaku vo výfuku. Ak niečo vo vozidle nefunguje správne a spôsobí to vysokú dymivosť, filter robí len svoju prácu. Zachytáva prachové častice a pôsobením ich vysokého množstva sa rýchlo zapchá. Úplne rovnaké je to v prípade natankovania nekvalitného paliva, ktoré opäť spôsobí vysokú dymivosť.

infografika-regeneracia-dpf

Zvyšných 10 percent sú prípady, keď majitelia vozidla z nejakého dôvodu nedodržiavajú výrobcom navrhnuté spôsoby použitia vozidla. Typickým príkladom je jazda bez aditív (ak je vozidlo vybavené tzv . Mokrým typom DPF ) , neodbornej úpravy zvyšovanie výkonu tzv . Powerboxy alebo obchádzanie emisných systémov.

Štýl jazdy tiež ovplyvňuje životnosť

infografika-zivotnost-dpf-podla-nabehu

Faktorom, ktorý tiež výrazne ovplyvňuje životnosti filtra pevných častíc pred jeho zanesením, je štýl a spôsob jazdy. Základnou úlohou filtra je zachytávať sadze vznikajúce pri spaľovacom procese v motore. Ak budete vozidlo prevádzkovať v režime, kedy vzniká veľa sadzí – teda časté rozbiehanie a jazda na plný výkon, bude sa vďaka veľkému množstvu sadzí filter rýchlo plniť.

 Naopak, ak budete vozidlo udržiavať v režimoch, ktoré sú ideálne pre spaľovanie sadzí vo filtri – tzn. jazda v strednom režime otáčok na vyšší rýchlostný stupeň, bude sa filter zanášať pomalšie. To je hlavnou príčinou toho, prečo každý automobil nabehne iný počet kilometrov, ako je potreba s filtrom pevných častíc čokoľvek riešiť.

Výhodu teda majú tí, ktorí jazdia dlhé trasy bez zastavenia vo vysokých rýchlostiach, oproti tým, ktorí väčšinu dňa popojíždějí v kolónach miest. Životnosti filtra pevných častíc sa tak môže znížiť až o polovicu. Kľúčové sú v tomto ohľade regenerácie, ktoré nedokážu efektívne fungovať pri rýchlostiach pod 60km / h. Pokiaľ teda jazdíte iba v meste, musíte vozidlo čas od času dopriať zdravotné prechádzku za mesto. Len tak udržíte DPF v kondícii.

Servis DPF môže byť lacnejšie, než výmena oleja

infografika-naklady-prevádzka

Asi každý majiteľ vozidla vie, že musí vykonávať pravidelné výmeny oleja, olejového a vzduchového filtra, dolievať chladiacu kvapalinu a vodu do ostrekovačov. Väčšina vodičov vykonáva výmeny pravidelne, pretože vie, že pri nedodržaní servisného intervalu hrozí poškodenie motora.

Keby vám niekto povedal, že ak do vozidla namontujete filter pevných častíc, dožijete sa vy i vaše deti o niekoľko rokov vyššieho veku. Kúpili by ste si ho? Väčšina z vás určite odpovie, že áno. Jedinou prekážkou sa tak javí jeho finančnú náročnosť. Aj tá ale v skutočnosti vďaka moderným technológiám renovácie nie je tak vysoká.

Keď porovnáme náklady za renováciou filtra pevných častíc po priemerných 150.000 km, v porovnaní napr. s pravidelnou výmenou oleja (10x za rovnakú dobu pri intervale 15tis. Km) vychádza renovácie na jednu tretinu ceny, v porovnaní s údržbou bŕzd ( 2x za rovnakú dobu) na menej ako polovicu.

Ak práve riešite problém s filtrom pevných častíc, sme pripravení vám pomôcť. Ponúkame nielen profesionálnu renováciu, takže vám z vášho starého filtra urobíme nový, ale sme schopní vykonať podrobnú diagnostiku na vozidle, tak aby sme predišli ďalšiemu zaneseniu vášho DPF.